Knæk et regnskab specielt for journalister – del I

Skriver du om regnskab og økonomi? Kræver dit arbejde, at du skal kunne forstå og tale med om regnskaber på et fornuftigt niveau? Og skal du kunne gennemskue, hvad der gemmer sig i en årsrapport?

På dette første webinar af Knæk et regnskab specielt for journalister dykker vi ned i årsrapportens bogstaver. Ja, du læste rigtigt. Vi kigger på de elementer i og omkring årsrapporten, som ikke er tal.

Vi kan i dag hente virksomheders regnskaber helt gratis. Hvilke informationer vi kan få adgang til, afhænger af, hvilken type af virksomhed det drejer sig om. Altså er det helt afgørende, om vi skal undersøge et selskab eller et personligt firma. Vi kortlægger de forskellige virksomhedsformer, herunder hvilke krav og regler de er underlagt.

Oplægsholder på dette webinar er Sanne Marcus, som har arbejdet i kursusvirksomheden SUPPLEMENT AS siden 2008, hvor hun underviser og formidler indenfor områderne regnskab og økonomi, så det komplekse bliver til at forstå for mennesker uden en økonomisk baggrund. Herudover er hun også ansvarlig for økonomi og administration. Sanne har en bachelor fra CBS (International markedsføring) og er Cand. merc. fra CBS (Økonomistyring) med en kandidatafhandling i intellektuel kapital. Sanne har tidligere været ansat i danske og internationale virksomheder blandt andet hos Blockbuster Denmark som Financial Controller. Hendes kompetenceområder er i dag: Regnskab, økonomi, projektøkonomi og -styring, bogholderi samt studie- og eksamensteknik.

Sanne Marcus by fotograf Hanne Fuglbjerg

Sanne Marcus by fotograf Hanne Fuglbjerg

Danske caseeksempler
Med udgangspunkt i selve årsrapporten ser vi på troværdigheden i de oplysninger, der fremgår af regnskabet i form af påtegninger, beretninger, anvendt regnskabspraksis samt noter, og hvad der ligger af information her: Alt det der ikke er tal, men som fremgår af årsrapporten. Ofte er der her interessante forhold at finde for journalister.

Oplæggene er i høj grad båret af case-eksempler for at få en bedre praktisk forståelse. Eksemplerne er hentet fra forskellige danske virksomheder og organisationer. Der lægges op til dialog med deltagerne.

Webinaret henvender sig til journalister og mediefolk, der skriver om og arbejder med regnskab uden nødvendigvis at have en uddannelse inden for området, og som dermed har behov for en øget forståelse.

OBS: Dette webinar bliver ikke optaget og delt efterfølgende grundet ophavsrettigheder.

Tid:
Onsdag den 12. maj kl. 17-18.30.

Webinaret er for medlemmer af Kreds 1.

Onlinetilmelding her.

Andel del af ‘Knæk et regnskab’ er torsdag den 3. juni kl. 17 – 18:30.